استقبال دانشجویان اکوادوری از رساله حقوق امام سجاد(ع)
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۸۶۳۰۶
حجت الاسلام علیرضا میرجلیلی که به زبان های اسپانیولی و عربی تسلط دارد و به همین دلیل دغدغه اش تبلیغ دین در اقصی نقاط جهان است، در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا و هنگام ارائه گزارش از عملکرد بخش بین الملل دهمین کنگره امام سجاد (ع) چند بار گریزی به خاطره خود زد و گفت: دو سال پیش که برای تبلیغ ماه محرم به کشور اکوادور در آمریکای جنوبی رفتم و البته قبل از ماه محرم به سفیر کشورمان گفتم که می خواهیم برنامه ای برای امام سجاد (ع) در آن کشور برگزار کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او از پیگیری هایش گفت که چگونه برنامه ریزی های این همایش به دانشگاه مرکزی اکوادور ختم شد ولی مشکل اینجا بود که رئیس دانشگاه از برگزاری چنین برنامه و همایشی خودداری می کرد و می گفت که در اکوادور فعالیت های دینی ممنوع است و چگونه انتظار دارید در یک کشور لائیک از دین و مذهب حرف بزنید.
میرجلیلی گفت: رئیس دانشگاه، امام سجاد (ع) را نمی شناخت ولی وقتی گفتم فرزند سیدالشهداست، لبخندی زد و گفت امام حسین (ع) را می شناسم ولی نمی توانیم چنین برنامه ای را اجرا کنیم. من از دیدگاهی دیگر وارد بحث شدم و گفتم که امام سجاد (ع) واسطه تمدن اسلام آن زمان و غرب است که رئیس دانشگاه تعجب کرد و برایش توضیح دادم که پیامبر اکرم (ص) پدر بزرگ پدر امام زین العابدین (ع) است و از طرف دیگر پدر بزرگ مادرش پادشاه ایرانیان است ولی رئیس دانشگاه باز قبول نکرد و گفت این موضوع مربوط به 14 قرن پیش است.
وی ادامه داد: این بار به معرفی آثار امام چهارم پرداختم و گفتم که آن حضرت کتاب هایی هم دارند که یکی از آنها رساله حقوق است و در این کتاب درباره حقوق بشر صحبت می کند. رئیس دانشگاه که قبلا رئیس دانشکده حقوق بود، گفت مگر ممکن است کتابی هزار و 400 سال پیش در باره حقوق بشر نوشته شده در حالی که تاریخ حقوق بشر کمتر از 300 سال است و زمانی که کتاب را برای او فرستادم همه امکانات را در اختیار ما قرار دادند و برای اولین بار دیدم که پس از برگزاری مراسم همه دعوت شدگان از جای خود بلند شدند و چند دقیقه کف زدند.
میرجلیلی از حاشیه های آن کنفرانس و استقبال دانشجویان اکوادوری سخن گفت و افزود: در آن همایش شخصیت هایی همچون سفیر جمهوری اسلامی ایران، جمعی از اساتید دانشگاه، معاون و دانشجویان دانشکده اقتصاد، نویسندگان و مسلمانان مقیم کیتو حضور داشتند و افراد بسیاری نیز خواستار کتاب حقوق امام سجاد (ع) شدند به گونه ای که در آن کنفرانس کتاب کم آوردیم.
دبیر بین الملل کنگره امام سجاد(ع) در ادامه از فلسفه تشکیل کنگره امام سجاد (ع) گفت که چگونه به ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و مشارکت مردم استان هرمزگان از 10 سال پیش در بندرعباس آغاز به کار کرد و این حرکت به دلیل ساختار ترکیب جمعیتی و اقوام و مذاهب مختلف بندرعباس مورد پذیرش مردم قرار گرفت و اهل سنت و شیعه با هم متحد در این زمینه کار کردند و عاشقان امام سجاد پای کار ایستادند.
به گفته میرجلیلی این کنگره در سال های اولیه نگاهی به خارج از کشور نداشت ولی از چند سال پیش تلاش هایی صورت گرفت تا سایر کشورها از تولیدات این کنگره 10 ساله بهره مند شوند که تالیف هزار و 500 مقاله، 20 کتاب، راه اندازی مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در قم و تربیت فضلا را می توان از نتایج آن دانست.
وی از همدلی بین مراکزی سخن گفت که عاشقانه برای امام سجاد(ع) مراسم می گیرند و ادامه داد: 26 کشور به صورت رسمی با کنگره امام سجاد (ع) همکاری دارند که از کشورهای مسلمان می توان به پاکستان و هندوستان اشاره کرد و در کشورهایی مانند انگلیس، بلژیک و ایالات متحده نیز برنامه های فراوانی اجرا می شود ولی به هر حال این کنگره مانند نخ تسبیحی است که این فعالیت ها را در سطح جهانی منسجم می کند.
این کارشناس مذهبی افزود: شناسایی فعالانی که در عرصه صحیفه سجادیه، رساله حقوق و شخصیت امام زین العابدین(ع) خدمت می کنند یا آشنایی با فعالان در عرصه های شعر و ادبیات که علقه ای با سجاد دارند، از دیگر برنامه های این کنگره است.
وی حتی از مسیحیانی سخن گفت که به امام سجاد علاقه بسیاری دارند و به آنه ماری شیمل بانوی آلمانی اشاره کرد که عاشق اهل بیت (ع) بود و ترجمه صحیفه سجادیه را از خود به یادگار گذاشت.
میرجلیلی با یک واسطه خاطره ای از این بانوی آلمانی تعریف کرد و گفت: زمانی که آنه در بیمارستان از مادرش پرستاری می کرد، مشغول ترجمه دعای ورود به ماه مبارک رمضان بود و در پاسخ به کسی که گفته بود ترجمه چنین کتابی با توجه به فرهنگ مردم آلمان طرفداری نخواهد داشت، گفته بود شما نمی دانید چه معارفی در این کتاب است و هنگام فروش آن متوجه خواهید شد که این کتاب چقدر طرفدار دارد.
وی با اشاره به نکاتی درباره نحوه ارتباط میان مراکز دینی برای ترویج معارف دینی همچون صحیفه امام سجاد (ع) در سطح جهان گفت: نهادهایی مانند جامعه المصطفی به بیش از 200 هزار نفر در دنیا زبان فارسی را آموزش داده و مراکزی مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت، وزارت امور خارجه و همچنین مراکز اسلامی زیرنظر مراجع در کشورهای عربی و اسلامی در این زمینه فعالیت هایی دارند.
میرجلیلی افزود: مردم اکثر کشورهای دنیا به شدت وابسته به دعا هستند و روزانه دعا و گریه دارند. مثلا مسیحیان بویژه پروتستان ها حتی ضجه می زنند و ناله می کنند در حالی که کاتولیک ها دعاهای سنتی دارند و کمتر گریه می کنند. در چنین دنیایی باید تلاش کنیم تا برنامه نرم افزار نظام اسلامی یعنی قرآن و اهل بیت (ع) را تبلیغ کنیم که نهج البلاغه و صحیفه سجادیه از پایه های معارف اهل بیت (ع) است. با این اوصاف ما هنوز ترجمه صحیفه سجادیه را به زبان مالایی نداریم در حالی که صحیفه به عنوان زبور آل محمد (ص) معرفی شده است.
وی با اشاره به ضرورت معرفی شخصیت امام چهارم برای دل های تشنه معرفت در جهان اضافه کرد: امام سجاد (ع) شخصیتی بی نظیر است؛ آن هم در این تبلیغات کنونی که دنیای غرب به دنبال اسلام هراسی است تا اسلام را دین خشن معرفی کند. به نظر من هرجا که از زیبایی های امام سجاد می گوییم، معجزه می بینیم. امام سجاد (ع) در دوره ای با زبان دعا به ترویج معارف اسلام پرداختند که کسی جرات نفس کشیدن نداشت. یعنی آن حضرت در دوران اختناق راهکار ارائه می دادند و به تربیت افرادی همچون ابوخالد کابلی پرداختند. یعنی آن حضرت با خریدن یک برده در واقع انقلابی در افغانستان و کابل ایجاد کرد و با تربیت ابوخالد کابلی یک اندیشمند به جامعه تحویل دادند.
برچسبها امام سجاد اختصاصی ایرنا هرمزگان کانون فرهنگی هنری مساجدمنبع: ایرنا
کلیدواژه: امام سجاد اختصاصی ایرنا هرمزگان کانون فرهنگی هنری مساجد امام سجاد اختصاصی ایرنا هرمزگان کانون فرهنگی هنری مساجد اخبار کنکور کنگره امام سجاد رئیس دانشگاه صحیفه سجادیه امام سجاد ع سال پیش اهل بیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۶۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتاب «چالشهای تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
سلمی نمین در مراسم رونمایی گفت: بدون آزادسازی اسناد انتظاری از پژوهشگر نمیرود تا کار دقیق انجام دهد. مراکز اسناد ثروت ملت است، اما عدهای به دلیل بخلورزی آن را ثروت خودشان میپندارند.
به گزارش مشرق، مراسم رونمایی از کتاب «چالشهای تاریخی» تألیف سلیمی نمین با حضور حجت الاسلام مرتضی اشراقی از نوادگان امام راحل، حسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، موسی حقانی رئیس مؤسسه تاریخ معاصر ایران و رضاپور حسین رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.
سلیمی نمین در این نشست گفت: قدرتهای زیادهخواه و سلطهطلب در صدد مخدوش کردن تاریخ ملتها و خدشه وارد کردن بر شخصیتهای تاریخ از ملتها می پردازند. دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران مفتخر است کارش را در سال ۱۳۸۰ با دفاع از شخصیت تاریخ ساز معاصر ایران یعنی امام خمینی (ره) آغاز کرد. در آن دوران کتاب «پاسداشت حقیقت» به نگارش در آمد که پاسخی در برابر هجمههای سازمان یافته علیه امام بود که در قالب خاطرات آیت الله منتظری منتشر یافت. پس از نگارش این کتاب، نتوانستیم از سد صدور مجوز وزارت ارشاد عبور کنیم و نا گزیر بودیم نُسخی را تکثیر کنیم و عرضه کنیم تا کمکی برای حل مشکل باشد. خیلی از بزرگان این اثر را ستودند.
بیت امام در ارائه اسناد تاریخی کمکاری جدی دارد
وی افزود: بدون پایبندی مراکز تولیدکنندهی تاریخ و اسناد تاریخی، پرداختن به تاریخ سخت است. گلایهای حتی از بیت امام دارم. بسیاری از اسنادی که بیت میتواند در مسیر تبیین درست تاریخ کمککار پژوهشگر باشد، کمکاری جدی دارد. برای پاسخگو به آقای کدیور که درباره آقای شریعتمداری نوشته شده بود، در مرکز اسناد جماران رفتم. امام نگاه برجستهای نسبت به آقای شریعتمداری داشتند. بدون آزادسازی اسناد انتظاری از پژوهشگر نمیرود تا کار دقیق انجام دهد. مراکز اسناد ثروت ملت است، اما عدهای به دلیل بخلورزی آن را ثروت خودشان میپندارند. در چنین فضایی کار پژوهش سخت شده است. شخصیتهای اثرگذار به ویژه در مراکز فرهنگی کتاب مطالعه نمیکنند، و چون مطالعه نمی کنند، نمی توانند در مقام دفاع از محققان بر بیایند.
سلیمی نمین گفت: یکی از فصلهای کتاب اختصاص به مناظره با آقای مرتضی الویری دارد. ایشان در جایی امام را شخصیتی مذبذب نشان می دهند. به این صورت که آقای موسوی خویینیها در وقت ظهر یک مطلبی از لانه به امام گزارش میدهند و پاسخ دریافت می کنند، اما بعد از ظهر ابراهیم یزدی همان مطلب را از امام میپرسد و امام درست نکته مقابل قبلی را پاسخ دادند.
وی ادامه داد: حسن آقای خمینی دغدغۀ من را قبول کردند و بنا شد در همان محل حسینیۀ جماران مناظرهای با آقای الویری داشته باشیم. یکی از چالشهای ما این است که بسیاری از سیاستمداران امروز ما در انتخاب منابع خودشان، دقت لازم را ندارند. در آن مناظره وقتی از ایشان سؤال شد آنچه به امام نسبت دادی، از کجا آوردی، گفت آقای ابراهیم یزدی این حرفها را به ما گفت. آقای الویری گفت جناب ابراهیم یزدی در اواخر عمرشان جلساتی را در منزل عبدالله نوری برگزار می کردند و ایشان چند مرتبه این مطلب را بیان کردند که ما ۱۳ آبان ۵۸ در قم خدمت امام رسیدیم و گفتیم قضیۀ نگه داشتن گروگانها به منافع ملی لطمه میزند. امام فرمود آنها را بیرون بریزید. من گفتم آقای یزدی نمی تواند این روایت را صحیح گفته باشد؛ موضع ایشان در سال ۵۹ را برای شما خواندم؛ سال ۵۹ و ۱۰ ماه پس از حرکت دانشجویان به سمت تسخیر سفارت، همچنان تأکید دارد نباید گروگان ها را آزاد کنیم؛ یعنی آقای یزدی از جمله کسانی است که موافق ادامه قضیه است. باید گروگانها نگه داشته شوند، تا محاکمۀ آمریکا صورت بگیرد. ما اسناد را ارائه دادیم و آقای الویری پذیرفتند تا گفتۀ خود را اصلاح کنند.
سلیمی نمین افزود: در هر صورت از ایشان به پاس این اصلاح شجاعانه ای که داشتند، دعوت کردیم تا در جلسه امروز حضور داشته باشد، اما در جلسه نیامدند. بعد به بنده دقایقی قبل پیام دادند که «یافتههای من با آنچه شما عنوان کردهاید، اختلاف فاحش دارد. شاید در مواردی حق با شما باشد، اما من نمیتوانم در این فرصت کم، به قضاوت اطمینانبخشی برسم و مجال تبیین این مسائل در این نشست نیست، لذا تصمیم گرفتم در رونمایی کتاب شرکت نکنم. البته پس از مطالعۀ کتاب، مواردی از یافتههای خود را خطا بیابم، در بیان و اعلام آن تردید نخواهم کرد.»
صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این نشست گفت: نکتهای را از زبان عناصر ضد انقلاب در اوایل دهه هفتاد خواندم که گفته بود «نیاز نیست کار سیاسی کنیم و لازم نیست مبارزۀ سیاسی را دنبال کنیم بلکه کافی است با نسلی که از دوره انقلاب فاصله دارد، به گفت و گو بنشینیم. از این جهت باید اطلاعات آنان از تاریخ و فرهنگ منطبق با خودمان تنظیم کنیم. اگر اینگونه که ما بخواهیم، اطلاعات را دریافت کنند، عمل سیاسی را خود آنان انجام می دهند.» از این جهت باید هوشمندی دشمن را تحسین کنیم. در آن زمان موجی از کتابهایی که روایتهای تاریخی را تحریف میکرد، وارد بازار شد. عزیزانی هم برای دفاع و هجمه به آنان وارد عرصه شدند که آقای سلیمی نمین از جمله آنان بود. غیرت و حساسیتی که اقای سیلمی نمین برای ارائه تصویر روشن و درست از حضرت امام یافتم، این روحیه را ستایش میکنم. حساسیتهای ایشان در نقاط درستی بود.
وی ادامه داد: تا فرصت است، باید از نسلی که خالق بسیاری از واقعیتهای تاریخی هستند، کلامی دریافت شود. قبول می کنیم وقتی انسان پا به سن میگذارد، ممکن است حافظهاش او را یاری نکند. برخی از ادعاهای تاریخی که شخصیتهای سیاسی داشتند و آقای سلیمی در کتابشان به آنها اشاره داشتند، لزوماً نمیگویم اینها قصد و غرضی برای تحریف تاریخ داشتند بلکه ممکن است مقداری از آنها به خاطر از دست رفتن حافظۀ فرد است.
وی گفت: باید راه دعوت به کتاب را پیدا کنیم. عنوان کتاب «چالش های تاریخی» است. شاید اگر مشورت میشد، میتوانستیم عنوانی پیدا کنیم که ضربهاش کاریتر باشد.
وی افزود: برای برخی این قداستی که برای امام قائل بودیم، اهمیت ندارد. نسل ما انقلاب را از معبری در یافتند که در پیشانی آن، امام بود. خدشۀ به امام، کل آن معبر را نابود میکند. آنان که زدن امام را انتخاب کردند، درست فهمیدند که کجا را باید واژگون کنند. باید برای حفظ این هاله قدسی که دور شخصیت امام است، تلاش کنیم. برخی با افتخار میگویند از اصول خودشان بازگشتند، اما امام اصولش از اول همانی بود که مطرح کرد و تا آخر پای آن اصول ایستاد.
صفار هرندی ادامه داد: باید در هر نقطهای که انحراف از حقیقت اتفاق میافتد، این حساسیت امثال آقای سلیمی نمین را نشان داد. یک روزی رادیوی اسرائیل محلی برای انعکاس منویات یک شخصیت برجستهای که از شاگردان امام بوده و به قدری برجستگی داشته که بزرگان قم تصور میکنند او باید جانشین امام باشد و کسی است که حرارت ضد اسرائیلی او از امام کمتر نبود. اما روزی چشم باز میکنیم و میبینیم منویات و استفتائات ایشان از طریق رادیو اسرائیل پخش میشود. آنجا انسان میفهمد که آثار تحریف تاریخی چقدر خطرناک است.
در انتهای این برنامه از کتاب «چالشهای تاریخی» رونمایی شد.
بر پایه این گزارش، کتاب «چالشهای تاریخی» با عنوان فرعی چرخش قلم و سخن در سیر تاریخ تالیف عباس سلیمی نمین از سوی دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به بازار چاپ و نشر کتاب آمد. این کتاب در هشت فصل اصلی و تعدادی زیربخش در هر فصل به بررسی موضوعاتی همچون باستان با عظمت، مشروطه به غارت رفته، سیر تاریخی کودتای ۱۲۹۹، نهضت ملی و مشت آهنین، دردی جانکاه، خیزش سراسری یک ملت از دریچه مستند «انقلاب ۵۷»، فرجام تمسک به منابع نامعتبر، منشا تقابل آقای منتظری با امام پرداخته است.
به طور کلی هشت چالش تاریخی در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است که این هشت چالش عبارتند از: نسبت ۷ آبان با ایرانیان (مناظره شروین وکیلی، پرویز رجبی، عبدالمجید ارفعی، بهرام روشنضمیر و عباس سلیمی نمین)، مشروطه به غارت رفته (مناظره قلمی در روزنامه شرق)، سیر تاریخی کودتای ۱۲۹۹ (مناظره صادق زیباکلام و عباس سلیمی نمین در کانون اندیشه جوان)، نهضت ملی و مشت آهنین (مناظره قلمی ابراهیم یزدی و عباس سلیمی نمین)، رکس؛ آتشی که به جان آتشافروزان افتاد (مناظره قلمی در روزنامه کارگزاران)، خیزش سراسری یک ملت از دریچه مستند «انقلاب ۵۷»( محاجهای قلمی با شبکه من و تو)، خرد جمعی و نظام تصمیمساز در دفاع مقدس و… (مناظره مرتضی الویری و عباس سلیمی نمین در جماران)، منشا تقابل آقای منتظری با امام (مناظره اعضای بیت آیتالله منتظری و عباس سلیمی نمین به دعوت انجمن اندیشه و قلم).
منبع: تسنیم